A SZÉPSÉG ÉS A HARMONIKA
- interjú Emiri Almirával, a V-Harmonika Gálaest és Weszely Ernő lemezbemutató koncertjének vendégművészével (készítette: Gyurkovics Anikó)

Almira 200.jpg

Emiri Almirával már találkozhatott a közönség a 2007-ben megrendezett Bárzongorista Gálaesten. Most Weszely Ernő vendégeként újra színpadra áll a Művészetek Palotájában, ahol csodálatos zongorajátékával kápráztatja el újra a hallgatóságot a Roland V-harmonika Gálaestjén és Weszely Ernő lemezbemutató koncertjén 2008. február 2-án. A gyönyörű zongoraművésszel a koncert előestéjén beszélgettem a próbateremben, ahol a zenével való kapcsolatáról és a Weszely Ernővel való közös munkáról kérdeztem.


Hogyan készülsz a koncertre?

Sok próbával, gyakorlással. Igazából a közös munka, a közös próbák teszik ki a felkészülés túlnyomó részét. Az vesz el sok időt, hogy összerakjuk a darabokat. Mivel nem szólódarabokat játszunk, hanem együtt leszünk trió és duó fellállásban a színpadon, ezért fordítunk sok időt a közös próbákra a többiekkel.

Mikor és hogyan jött az ötlet, hogy együtt dolgozz Weszely Ernővel?

Először 2007-ben találkoztunk a Roland Bárzongorista Gálaesten, ahol mind a ketten mint vendégművészek voltunk jelen. Egy évvel később teljesen váratlanul futottunk össze egy étteremben. Akkor mesélt nekem a lemezbemutató koncertjéről, majd felkért, hogy játszunk együtt. Rögtön jöttek is az ötletek, és végül kitaláltuk, hogy a tangót kéne játszani. A tangó szerintem egy nagyon jó választás volt. Maga a stílus is magával ragadó, és Ernő bácsi is. Könnyű együtt dolgozni vele.

Ha jól tudom modellkedsz is. Hogyan fér el a modellkedés és a zene egymás mellett?

Igen, modellkedem is, már amikor van időm rá, hiszen folyamatosan ingázok az országok között ami rengeteg időt vesz igénybe, és természetesen gyakorolok is, valamint ezen kívül rengeteg mindent csinálok még, szóval nem könnyű összeegyeztetni. Az én életemben a zene volt először, most is az játsza a fő szerepet. A zene miatt jöttem Magyarországra. Tulajdonképpen a modellkedés nem sok időt vesz igénybe, és azzal jól is lehet keresni, ha jól csinálja az ember. Szóval nem jön rosszul, és szerencsére nagyon sokszor hívtak.

Mióta játszik fontos szerepet az életedben a zene?

Négy éves voltam, amikor megláttam egy zongorát és azonnal beleszerettem, de nem volt lehetőségem a tanulásra, hiszen nekünk akkor még diktatúra volt Albániában. Első osztályos voltam, amikor elkezdhettem a zenével foglalkozni, de nem sokáig tanulhattam. Három év kimaradt és addig csak az asztalon gyakoroltam. Végül kerestünk egy jó tanárt. Abban a pillanatban, amikor megláttam és meghallottam a hangszert már tudtam hogy zongorista szeretnék lenni. A többi dolog pedig jött magától, persze elszántság is kellett hozzá. Szüleim nagyon sokat támogattak. Enélkül nem is tudtam volna csinálni.

Sokat tartózkodsz és sokat koncertezel külföldön. Milyen Magyarországon zenélni? Más a magyar közönség, mint például Olaszországban? Nem érzel különbséget a közönség igényei között?

A közönség mindenhol más, de ezt nem tudnám népcsoporthoz kötni. Nem tudnám azt mondani, hogy az albánok ilyenek, a magyarok meg ilyenek, az osztrákok pedig amolyanok. Persze, vannak kulturális jellemzők. Számomra a legjobb és a legkellemesebb élmény az, ha Albániába visszatérek és játszok. Ez valahogy kezd alakulni már Magyarországra is, mert valamilyen szinten elszakadtam Magyarországtól is. Én itt nőttem fel. Van egy kettősség bennem, és Magyarországon is és Albániában is nagyon jól érzem magam. De bármilyen is a közönség, én csak adok, és adok amennyit csak tudok, és természetesen kapok is. Szerintem akik már eljönnek a koncertre azok már hálásak ha valami jót kapnak. Úgyhogy a közönség nagyon jó mindenhol.

A holnapi koncert nem éppen a fiatal generációt célozza meg. Inkább nevezhetjük komoly zenének. Nem érzed úgy, hogy ez a stílus kis réteget vonz?

Amit holnap játszani fogunk az a tangó. A tangó pedig minden korosztálynak szól. Manapság szerintem a tangó a sokadik aranykorát éli. Viccen kívül, egyszerűen szeretik az emberek. A tangó pontosan az a műfaj, ami egy komolyzenei koncerten is belefér, és egy pop koncerten játszható. Minden közönségnél elfér. A komolyzene inkább a gazdagabbaknak szól. Nekik van idejük arra, hogy a koncert előtt elmenjenek fodrászhoz, egész nap készülődjenek, aztán pedig beüljenek a koncertre egy órára hogy zenét hallgassanak nyugalomban. A mindennapi emberek ezt egyszerűen nem tudják megtenni. Rajtuk ott van a mindennapi stressz. Ez ugye magával vonja azt is, hogy nem sokan mennek el komolyzenei koncertre. De ez is országfüggő. Ahol nem annyira drága a jegy, ott megengedhetik maguknak az emberek.

Milyen a kapcsolatod a Roland East Europe céggel? 2007-ben első alkalommal léptél fel a Bárzongorista Gálájukon.

Nagyon jó a kapcsolatom a céggel. Már az együttműködésünk elején olyan kapcsolat alakult ki, mint ha mi együtt dolgoznánk már hosszú idők óta. Korrektek voltak velem. Nagyon örültem, hogy tavaly szerepelhettem a Bárzongorista Gálasten, és hogy most megint velük dolgozhatok. Kevés ember van, akivel az ember szívesen dolgozik együtt, ráadásul hosszú időn keresztül. Sokszor van olyan, hogy jól alakul az egyszeri együttműködés, de most azt látom hogy másodszorra is ugyanolyan jó. Szoktam ajánlom a Roland hangszereket osztrák ismerőseimnek is, mert Ausztriában is, éppen úgy, mint a bárhol máshol a legnagyobb probléma az, amikor otthon kell gyakorolni. A szomszédok nem nagyon örülnének, ha egész nap a rendes akusztikus zongorán játszanék, szóval nekem is van a lakásomban egy Roland digitális hangszerem.

Milyen elvárásaid vannak a holnap estével kapcsolatban?

Hogy jót szórakozzunk a közönséggel. Azért lehet izgulni, hogy eljönnek-e az emberek, de ha már ott van az ember a színpadon, akkor valamilyen szinten mi az előadók szolgák vagyunk. Szolgáni kell a közönséget, hálásnak kell lenni azoknak akik eljöttek és azokkal együtt kell tombolni. Ez igazából egy együttműködés a zenén keresztül.

-----

Almira 133.jpg

Emiri Almira

1982. december 20-án született Tiranában, Albániában.
1988-89-ben kezdte általános iskolai és zenei tanulmányait szülőhazájában.
1995-től tanulmányait Magyarországon folytatta: Székesfehérváron a Hermann László Általános Iskolába járt, ahol zongoratanára prof. Bornemissza Larisza volt.
1998-ban nyert felvételt a Budapesti Bartók Béla Konzervatóriumba, ahol tanára prof. Ábrahám Mariann volt.
2002-ben nyert felvételt a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol tanára prof. Both Lehel volt.
2005-ben felvételt nyert a Graz-i Zeneakadémiára (KUG), ahol tanára prof. Bodoky-Krause Annamária. Kamarazenei tanulmányait prof. Chia Chou-nál folytatja.
2006-ban zongoraművészi diplomát szerzett Budapesten.
2007-ben művészi diplomát szerzett Graz-ban.
2007-ben a Bárzongorista Gálaest keretében először mutatkozott be a magyar nagyközönségnek a budapesti Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének színpadán.
2009-ben a V-Harmonika Gálaest és Weszely Ernő lemezbemutató koncertjének keretében láthatta őt újra a magyar közönség a Művészetek Palotája színpadán.

Honlapja
http://www.almiraemiri.com

 






Mutasd meg a benned rejlő tehetséget közismert hazai szaktekintélyek előtt!
Idézd meg a múlt legszebb pillanatait és nyűgözd le a közönséget játékoddal!
Légy a XXI. század bárzongoristája, légy a rögtönzés szerelmese!
Powered by NetOffice