A fellépő zongoristák portréi Karafiáth Orsolya tollából
Farkas Sándor
Hatra érkezem a
gyönyörű Corinthia Grand Hotel Royalba. Farkas Sándorral a zongora melletti asztalhoz
ülünk. De nem sokáig maradunk ott. Említek egy dalt, Zarah Leandertől, és ő
máris a hangszeréhez lép, és eljátssza. A dalok közben beszélgettünk, Sándor
igazi nyelve a zene, minden szó mellékes voltaképpen. Érzéseket, emlékeket
idézünk. Először arról kérdeztem, mi vonzotta a szakma felé. „Én ősz fejjel
kezdtem el, negyven körüli „fiatalember" lehettem, amikor felkértek a New York
kávéházból, repertoár bővítés céljából próbáljam kiegészíteni a cigányzenekart.
Rövid időn belül már szólóban folytattam, attól kezdve főfoglalkozású
bárzongorista vagyok. Nehéz, megtisztelő feladat zenélni a kávéházak
székesegyházában, betölteni azt a gyönyörű teret...
Az anyatejjel
kaptam a zene szeretetét, boldog „speciális" gyerekkori emlékeimet a mai napig
fel tudom idézni. Mindmáig a fülemben cseng Túrán László, Szabó József
zongorajátéka, felejthetetlenek a Seress Rezső, Horváth Jenő, Orlay Chappy
dalok.
Közben én sorra
kérem a dalokat, és Sándor valóban mindegyiket ismeri. „Sok ezer dal a bárzongorázás egyik
lényege-alapja, - mondja, mikor a szakmájáról faggatom. - Azt persze nem
mondhatom, hogy a világ dalkincse a kisujjamban van, hogy én mindent és
naprakészen tudok, de igyekszem. Nagyon komolyan veszem a szakmát. A gazdag
kottaanyag, jó, ha kéznél van. A kotta egy biztos forrás, sokszor fontos elővenni,
főleg akkor, ha igazan biztosak vagyunk a dolgunkban. A rutinszerű előadás, a
felületes hozzáállás sokszor eltérítik az embert a helyes útról. A kottában
mindent megtalálunk, elsősorban onnan merítjük az ötletet, egy kis kreativitás
és máris csavarom, tekerem, minden alkalomkor másképp formázom a dalt. Volt egy
zeneszerző, volt egy szövegíró, és volt egy előadó. Mi, bárzongoristák csak a
negyedik előkelő helyet foglaljuk el, úgy, hogy közben nagyon nagy teret kell
hagyni a kedves hallgatónak is. A jó muzsikus együtt lélegzik a hallgatóival.
Ha nem figyel a közönségre, bukásra áll. Én neked játszom, neked építem fel a
kis kompozíciót. Ha nincs közönség, nincs érdeklődés, akkor nekem is végem van.
Ha nem kérnek a zenémből, nem mondják, hogy játszdd ezt vagy azt, sok értelme
nincs az életemnek. Nekem az a fontos, nekem azt kell tudni, amit te szeretsz!
Nem játszhatok magamnak, hiszen otthon is csak tanulunk, gyakorolunk, sietni
kell, nincs idő önmagunk élveztetésére, kényeztetésére. Mindent csak egyszer
kell megtanulni, de azt egy életre! A legjobb időben, egyszer mindennek hasznát
vesszük. Mekkora feladat, irigyelésre méltó képesség, bármikor, bármit
eljátszani. Az se baj, ha első hallás után, azonnal egy teljes kompozíciót
tudunk kreálni. Egyik bevált trükköm, megénekeltetem a kedves vendéget, ha
egyszerűbb dallamról van szó, azonnal le is játszom, ha komolyabb - lekottázom
és egy villanás „formatervezés" után indulhat a „produkció". Mondanom sem kell
mekkora sikere van az e fajta impromtuknak! Jönnek is ezután a szép írások a
világ minden tájáról. A zene lelke a szeretet, e nélkül semmi sem működik,
minden egy üres, felesleges járat.
Az előadó embert
meglehet unni, de ha a muzsikáját, eszközeit unjuk meg, akkor megint csak nagy
baj van. Soha nem ismételek, kétszer ugyanazt nem tudom, nem tudnám eljátszani.
A változatosság, kontraszt elengedhetetlen komponense a zenémnek.
Tulajdonképpen ilyen egyszerű az egész.
- Az a vendéglátóhely, ahol nincs élőzene és csak enni, inni adnak, az
egy 'etető-itató', semmi más, nem érdemli meg a magas rangot, hogy kávéháznak,
bárnak nevezzük. Az a vezető, tulajdonos, aki épp a zenész gázsiján
takarékoskodik, súlyos hibát követ el. Szerintem manapság a Komédiásba azért
járnak, mert ott Soós Tibor, Orosz János, Taligás Tibor, Szirmai Zoltán
zongoráznak, a Royalba talán azért, mert itt játszom én." Hogy ez így igaz,
tanúsíthatom. Hét órára teljesen betelt a hely, nekem is csak a zongora mellett
marad meg egy fotel. Most csak nekem szól Zarah Leander, az Elfújta a szél zenéje,
Karády Katalin slágerek egy sajátos felfogásban. „Mondanak valamit ezek a szép
nóták? - néz fel rám mosolyogva. S mikor látja, hogy én is mosolygok, így
búcsúzik: „Gyakrabban kell meglátogatnia, mindig találunk valami újat..." Még egy
ideig üldögélek, aztán mennem kell. „Sok szép találkozást köszönhetek a
sorsnak" - mondja végül két dal között Farkas Sándor. De erről bővebben inkább
a gálán mesél majd.
Istvánnal a Margit körútról nyíló Városfal Vendéglőben találkoztam. A huszonhatodik éve Svájcban dolgozó bárzongorista az elmúlt hónapokban itt játszik, minden pénteken. Az újonnan nyílt hely nagyon jól választott: egy csapásra kedvelt és forgalmas lett, péntekenként sietni kell az asztalfoglalással. Mindenki tudja, hogy a Bárzongorista verseny többszörös közönségdíjasában nem lehet csalódni.
Élő legenda, telis teli szép történetekkel. A Nagymező utcai Komédiás étteremben találkoztunk. Leültünk egy félreeső asztalhoz, és én csak hallgattam az érdekesebbnél érdekesebb meséket. Történeteket német, svájci és amerikai bárokról, zenekarokról, zenészekről. Korábban mindenhová együtt utazott feleségével, Vadas Zsuzsával, a fél világot körbejátszották. Első, igazán elementáris élményük egy németországi szereplés után rögtön Amerika, New York volt, 1969-ben.
Az itthoni bezártság után hihetetlenül szabad érzés volt ez a kiugrás - kezd mesélni - New York szép és izgalmas volt ugyan, de lehangoló is tudott lenni, nem volt az igazi a közbiztonság. Ezért is volt öröm utána Los Angelesben játszani. Los Angeleshez kötődik az egyik legnagyszerűbb élményem is, az Elvis Presley-vel való találkozás. Egy barátom, egy kint élő magyar zeneszerző átcsábított minket Palm Springre, az érdekes, sivatagban kialakítottak egy csodavárosba, ahol például Frank Sinatra-nak saját utcája is volt. Palm Sprig a gazdagoké, a luxusé. Nos, mi áthajtottunk, s mikor kiszálltunk a kocsiból, egy drug store-ban észrevettük a Királyt. A kis barátnőjével volt, karate ruhában, mert éppen karate edzésről jöttek. Barátom ment oda hozzá, elmesélte, kik és mik vagyunk, honnan jöttünk - én nem mertem volna... Elvis nagyon közvetlen és kedves volt, átkarolt, hogy jó fotót csinálhassunk. Majd ugyanezzel a lendülettel meghívott minket az esti partyjára. Nem mentünk, amit azóta bánok. Nekem játszanom kellett, visszatértünk Los Angelesbe, ahol viszont a főnököm majdnem gutaütést kapott. Szerinte ott kellett volna maradjunk, hatalmas reklám lett volna az éttermének! De hát én olyan kis becsületes voltam... Amúgy Elvissel keveset beszéltünk, de azalatt megkérdeztem, eljönne-e hozzánk fellépni, ha sikerül elintéznem. 'Nagyon szívesen, mondta ő, csak mondjam meg, hol van Magyarország.' Németországban voltál katona! - feleltem - onnan nincs messze.' Persze a meghívásból nem lett semmi: Elvis abban az évben, nem sokkal a találkozásunk után meghalt." Megkérdeztem, nem akart-e végleg kinn maradni, de a válasz egyértelmű nem volt. „A sok-sok év alatt belefáradtunk az utazásokba. Zsuzsa megbetegedett, és 1999-ben meg is halt. Már a betegsége előtt is játszottam néha egyedül, mert ő nem akart már színpadra állni. 'Csúnya látvány egy öregasszony a színpadon'- mondogatta, pedig nagyon jól nézett ki. Azóta is kijárok Svájcba, most is ott voltam három hónapig, szeretem azt az országot. Édesapám artista volt, életem első három évét francia Svájcban töltöttem, eleinte nem is tudtam magyarul. Ez persze nem jelenti azt, hogy itthon nem szeretnék játszani. Ebben a kis lokálban pénteken és szombaton vagyok, már nem szeretek sokat vállalni. Néha ugyan közbejön egy-egy kis koncert, például az Óbudai Társaskörben, de inkább pihenek. A kis koncertek azért jók, mert készülni kell előtte. Ilyenkor előveszem a régi akadémiai kottámat, és gyakorlok. Saccolni sem tudom, hány dalt tudok. Szeretem a chopin-valcereket, a jazzt, az improvizatív dolgokat. Ha kérnek tőlem valamit, abból szeretek kerek, formás darabot varázsolni." Amikor a filmzenékről kérdezem, mosolyogni kezd. „A televíziónál volt egyszer ad hoc lehetőség, egy film alá kellett valamit játszani. A filmen vitorlás hajó úszott, társaság mulatott, vihar kerekedett - soha nem láttam azelőtt. De megoldottam a feladatot, nagy sikert aratott, a zeném mintha a filmmel együtt született volna! És volt egy másik eset is, ott egy reklámhoz kellett zene, valami modern cipőt fényeztek benne. Nos, improvizáltam alá valamit, ám a Filmgyár kérte a kottát, csak akkor tudtak fizetni. Csepi barátom erre nevetni kezdett. Adjuk oda a Himnuszt, úgyse nézi át senki!" A kérdésre, hogy mitől különleges az ő játéka, egyszerű választ ad: „ Nem csak eljátszani kell a dalokat, a fontos, hogy valami mást is ki tudjak hozni belőlük. Ez a mi kis örömünk." Lassan megyek, a Komédiás is kezd megtelni emberekkel. Szívesen hallgatnám még Orosz János hol megindító, hol vicces történeteit - de kell valami varázslatot hagynom a gálára is...
Taligás Tibor
Tibor volt az egyetlen a zongoristák között, akit csak emailben tudtam elérni,
hiszen most is éppen Svájcban játszik. De ez nem volt probléma. Hallgattam
otthon a játékát, cserélődtek a levelek, és máris úgy éreztem, mintha egy
bárban üldögélnénk. Még az első, kissé sablonos kérdésemet sem nevette ki.
„Hogy miért is lettem bárzongorista? Most hangzatos dolgokat kellene mondanom, pedig egyszerűen így alakult. A zenei műfajok közül ez is egy irányzat, alapjában véve előadó művészetnek hívják, bár csak a szakma egy kisebb része műveli ezen a szinten, a többiről inkább ne beszéljünk. Apám is zenész volt, öt éves koromban már zeneiskolába jártam. Sajnos túl tehetséges voltam, így kimaradt a gyermekkorom, tetszett-nem tetszett gyakorolni kellett játék helyett, klasszikus pályára szántak - szerencsére nem jött össze." Taligás élvezi ezt a
műfajt, ezt a sok utazással, sok zenével telt életformát. És egyáltalán nem
gondolja, hogy a bárzongorázás idejét múlt jelenség lenne! „Persze, egyre
kevesebb a jó hely, egyre kevesebb a jó zenész. Sajnos ez gazdasági kérdés is.
ahhoz hogy zongora szóljon, kell legyen egy zongora, ami nem olcsó, kell aki játsszon rajta, az sem olcsó, és ha még egyéb járulékos költségeket nézzük, az élőzene után is keményen kell fizetni a szerzői jogvédőnek. Most is
van igény a bárzongoristákra, a baj az, hogy pénz nincs rá.
Az élőzenére mindig szükség lesz, mert egy különlegesség, attrakció. Valahogy
működik most is a műfaj. Csak egy kicsit másképpen."
S hogy ő hol járt, kiknek
zenélt? Erről sokat lehetne mesélni. „Játszottam többek között Norvégiában a
mostani norvég királynak, bár akkor még nem volt az, és azt is sejtem hogy nem
a varázslatos játékom miatt volt ott, de játszottam neki. Ezekből lenne elég,
de ezeket inkább hagynám.
Van viszont Svájcban egy gyönyörű kastély, ahová mos is vissza járok. Neobarokk
belső, hatalmas terem benne a bár is. Sokan ültek aznap este az asztaloknál,
fogékonyak voltak a zenére, ez engem is feldobott. Játszottam, és azt vettem
észre, hogy szép lassan a zongora köré húzták a székeket, de vagy hatvanan,
(nem számoltam meg) az asztalokat elhúzták, és a bárzongorázásból valódi
koncert lett, hatalmas sikerrel. De az ilyen dolgokhoz megfelelő közönség is
kell. Hollandiában például, egy helyen ahová nagyon sokat jártam vissza, az
igazgató megmondta, hogy neki nem tetszik ez a zene, de mivel a közönségnek
igen, - és ez a fontos - bármikor mehetek oda dolgozni. A zenész nem szeret
üres helységben játszani, kell a közönség hiszen ők adják a visszajelzést. De
nem mindegy a közönség sem, a közönség sem egyforma, ott is van igénytelen és
igényes társaság, tehát a zeneértő igényes közönség fontos. Sajnos nem mindig
van így. Nekem az jelent valamit, hogy embereknek játszhatok és figyelnek rám,
mindegy hogy étteremben, bárban, rendezvényeken, vagy koncerten zongorázok. A
legszebb emlékek azok, amikor, Hollandiában, Svájcban, Norvégiában,
Ausztriában, odajönnek hozzám megköszönni a zenét, mert még ilyet nem
hallottak. Vagy amikor a tapstól nem tudom elkezdeni a következő számot. Ez
azért igazán értékes, mert én eléggé másképpen zongorázom, mint ahogy azt
megszokták, és ennek ellenére ekkora sikerem van. Egy bárban én egy kellemes
jazz-ízű, latin, és klasszikus fűszerezésű zenét tudok elképzelni, ezt is
játszom, de ez tényleg csak az íz. Stílusom tehát kevert, alapvetően jazzes,
latin, és klasszikus zenei elemekkel, amiket kidolgozok előre. Tudatosan
használok Bach-stílust, Chopin-stílust, ezek elegye a zeném. Sok mindent kell
játszani egy ilyen helyen, talán legkevésbé jazzt. Egy bárban az a lényeg hogy
én hogyan játszom el azokat a számokat amiket egyébként több százan mások is
eljátszanak, sokszor elég szárazan. Engem arról ismernek meg, én mindent mindig
másképp játszok el, erről már hírem van. Szeretem ha közönség azt figyeli ahogy,
és nem azt, amit játszom."
Ökrös Ottó
„Már csak egy hét van a versenyig, és Ottó portréja még nincs sehol -
hallottam a telefonban, és nagyon kellemetlenül éreztem magam. Hát még amikor a
mondat folytatódott - többen kérdezték, hogy netán azért hiányzik, mert
utáljuk?" Ez már sok volt a lelkiismeretemnek. Mert mindenről én tehetek, ez
világos. Ökrös Ottó ez elsők között volt, akivel beszélgettem, és el kell
mondjam, nagyon kellemes estét töltöttünk együtt. Csak ő, meg én, és a kölcsön
kapott diktafonom. A harmadik elem, ami közénk állt. Amiről a beszélgetés hevében
teljesen elfeledkeztem. Olyannyira, hogy az utolsó mondatom - egy nagy nevetés
után - hogy akkor most a kazettát megfordítom... És onnantól se kép, se
hang. És emlékezetből nem akartam eltorzítani a történeteket. Szerencsére így
is maradtak mondatok, és az emlékezet is mozgósítható volt kicsit. Ökrös Ottó
zenész családból származik, balkezessége miatt választották neki a zongorát.
Jól tették, változatos pálya alakult belőle, ahol a bárzongorázás csak az egyik
elem. „Ez a pálya nem indul el, ezt el kell kezdeni. Nehéz műfaj. Ha teszem azt
valaki csak Horváth Jenő számokat tud - bár mesterien - játszani, az kevés. A
standardek is kevesek. Egyenként, műfajonként nem lehet boldogulni, mindenhez
érteni kell kicsit.. Fiatal korában senki nem érzi még, hogy minden műfajban
otthon van. Ám ahogy telnek az évek, amikor kissé úgymond megöregszik az ember,
akkor rájöhet, hogy sok műfajt tud. Hogy egyszerre csak egy jó bárzongorista
lett. Én egyébként nem vagyok bárzongorista, én csak ezt is tudom. Muzsikáltam
klasszikus zenét, Koka Károllyal jazzt, de játszottam cigányzenét is, Bangó
Margittal. Számomra a bárzongorázás csak egy része a zenélésnek, közben
ugyanúgy játszom zenekarban, de vállalok műsorkísérést is. Az sem könnyű műfaj,
hozzák a kottát, és rögtön játszani kell. Ott jön ki az effektív tudás, ott
gyümölcsözik az évek alatt megtanult rengeteg dolog. Rögtön a kottaolvasásnál
kezdődik - hogy azonnal tudjuk, mire kell figyelni. A bárzongorázásnál nem
biztos, hogy ez a tudás érvényesül, egy bárzongorista annyi mindet tud, hogy
igazán nagyon jól talán semmit sem. Ezért is foglakozom külön jazzel,
kottaolvasással, ezért gyakorolok otthon minden nap. Nem azt amit este játszom,
hanem klasszikus zenét, néha csak az ujjrend miatt. Otthon tehát egészen más
szól, mint ami az esti műsoromban, egy sokkal nehezebb zene, de ezt a nehezebb
zenét a könnyedebben remekül tudom hasznosítani." Kérdésemre, hogy ennyi műfaj,
stílus dal közül melyik a kedvence, egyszerű választ ad. „Nem tudnék választani
a stílusok között, valahogy mindegyiket sajátomnak érzem, amikor játszom. Nehéz
meglepni kérésekkel, főleg mióta már számítógéppel zongorázom, amiben kb. 200
ezer szám kottája van. Amelyik dal nem olyan borzalmas nehéz, azt egyből le
tudom játszani. Tehát azt is tudom, amit nem tudok. És ahogy nincs kedvenc
stílusom, ugyanúgy nincsen kedvenc dalom sem. Vagy inkább így mondanám:
Nincsenek kedvenceim, de mindegyik az." S hogy hol hallhatjuk? „Esténként a
Firkászban játszom, a Tátra utcában, egy héten ötször - a másik két napot a
fiamnak hagyom. Szeretem a Firkászt, nem nagyon akarok menni máshová, jó nekem
ott, főleg a közönség miatt, ami nagyon változatos: muzsikusoktól a politikuson
át a színészekig mindenféle ember megfordul. Érzem, hogy értékelnek a vendégek,
hogy az én jelenlétem valóban nagyban hozzájárul az estek hangulatához. A
visszatérő vendégek is ezt jelzik. Vannak olyan kivándorolt magyarok, akik ha
hazajönnek, egy-egy este mindig meghallgatják a játékomat. Figyelemmel követik,
éppen hol játszom, és akkor odajönnek egy jó vacsorára, egy jó kis zenére. Mert
a zene hab a tortán. Meglehet lenni zene nélkül is, csak nem olyan jó. A zene
ad tartalmat a helynek." A Firkász mindenesetre remek hely, bár a torta kevésbé
érvényesül, hiszen az ember nehezen veszi le a szemét a zongoristáról. „2004-es
verseny győztese (...) Ökrös Ottó, akiről
szabadjon megjegyezni, hogy zseni, (...) a bárzongorázást komoly színpadi
produkcióval dúsítja: kalimpál, erős arcjátékkal kíséri a hangulatokat,
örömében néha akkora vihart kavar a hangszer körül, hogy annak épségéért
aggódunk. A zongorázás Ronaldinhója, Lajkó Félixe" - írta róla a Népszabadság.
Rákérdezek erre. „Nem maga az első, aki azt hiszi, direkt csinálom - mondja, -
egyik kollégám estéről estére követett, hogy kifigyelje, ez csak játék, vagy
belülről fakad. Végül elismerte, hogy ez vagyok én, valóban..."Remélem, hogy a
Gálán sikerül majd jóvátennem bűnömet, és akkor mindenki elhiszi nekem, hogy
szeretjük Ottót, szeretjük a zenéjét, és szívesen hallgatjuk a történeteket.
Élőben, mindenféle diktafon nélkül...